Nøkkelinformasjon
Gjesteforelesere
Vi har pedagoger som selv jobber ute i bransjen, og mange gjestepedagoger på høyeste nivå.Topp moderne fasiliteter
Hos oss har vi en moderne hovedscene, ni blackbox-er, seks dansesaler og fjorten sangrom.Fornøyde studenter
Dette studiet hadde ifølge Studiebarometeret 2023 noen av landets mest fornøyde studenter.Opptakskrav
På dette studiet må du innfri krav om generell studiekompetanse. Tilfredsstiller du spesielle faglige krav kan du søke om unntak. Du må også levere opptaksprøve.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. februar. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Pris
57 400 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2024
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
Ferdighetsutvikling og studiobasert arbeid er vesentlig i studiet, men du vil også arbeide med selvstendig kunstneriske arbeid. Studiet vektlegger Stanaislavskijs system, men utforsker også andre innganger og metoder til skuespill. Du vil jobbe med et bredt spektrum av materiale, sjangre og uttrykksformer sammen med pedagoger, skuespillere og regissører på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå.
Studiemodell
- SKU206Skuespillerarbeid i sceniske univers 1
I andre studieår skal studenten oppøve sin evne til å inngå i forskjellige sceniske univers. Gjennom dette studieåret skal studenten opparbeide evnen til å kunne endre seg både ut fra indre psykologisk perspektiv og i et ytre fysisk perspektiv.
I Skuespillerarbeid i sceniske univers 1 møter studentene lengre tekstutdrag, lenger scenetid, mer krevende former med flere partnere og sceniske skikkelser som går gjennom en utvikling. Studenten skal opparbeide ferdigheter i mer avansert dialogarbeid og introduseres for skuespillmetoder som trener rollens funksjon i en helhet.
Studenten skal i andre studieår arbeide med et selvstendig kunstnerisk arbeid. Dette arbeidet kan inngå i Skuespillerarbeid i sceniske univers 1 eller Skuespillerarbeid sceniske univers 2.
Emnet har høye krav til deltakelse og egenarbeid, og det forventes at studenten møter forberedt og deltar aktivt sammen med pedagoger og medstudenter i undervisningen.
- SKU207Kropp og stemme 3
I Kropp og stemme 3 er fokuset på økte ferdigheter i det psykofysiske arbeidet, videre arbeid med kontinuerlig kropp- og stemmetrening og utvikling, så som styrke, kondisjon, artikulasjon og presisjon. Emnet inneholder også videre arbeid med ulike sjangre innen dans, improvisasjon, yoga og øvelser fra pilates for å oppnå scenisk trygghet og tilstedeværelse.
Emnet har et særskilt fokus på klar formidling på scenen, og å levendegjøre og aktivt bruke språk som et dramatisk virkemiddel. Studentene introduseres for mer kompleks og krevende dramatisk tekst og lærer teknikker for å kunne formidle ulike former for prosa og vers.
Studenten lærer verktøy for å analysere og integrere språkovergang i rollearbeid.
- SKU208Historier og dramaturgi
Emnet tar for seg dramaturgi og historiske tekster. I emnet arbeider studenten med å utforske utvalgte historiske tekster på en systematisk måte, samt finne relevante tolkninger ut fra dagens virkelighet. Arbeidet med emnet skal bidra til å øke studentens bevissthet om research-arbeid og kilder til kunnskap, hvordan kunst kan tolkes, mv. og dermed bidra til at studenten gradvis trenes i å forstå scenekunstens skiftende publikumsappell.
Emnet tar også for seg forestillingsanalyse med utgangspunkt i utvalgte forestillinger på Oslo-teatre.
I emnet inngår også økter i skriving av akademiske oppgaver og entreprenørskap.
- SKU209Skuespillerarbeid i sceniske univers 2
Skuespillerarbeid i sceniske univers 2 viderefører arbeidet fra Skuespillerarbeid i sceniske univers 1. I emnet arbeider studenten særlig med å utvikle karakterer og roller innenfor spesifikke sceniske universer. Forståelse av forestillingsform, sjanger og dramaturgi, virkemidler og estetikk, spillestiler og publikumskontrakt er aktuelle tema. Studentene skal kunne inngå i kollektive arbeidsformer, men også kunne skape et eget kunstnerisk utviklingsarbeid.
Studenten skal i andre studieår arbeide med et selvstendig kunstnerisk arbeid. Dette arbeidet kan inngå i Skuespillerarbeid i sceniske univers 1 eller Skuespillerarbeid sceniske univers 2.
Læringen krever høy grad av egenarbeid og det forventes at studenten møter forberedt og deltar aktivt sammen med pedagoger og medstudenter i undervisningen.
Avhengig av aktiviteter ved andre institutt ved Høyskolen Kristiania kan studentene introduseres for skuespillerarbeid foran kamera, eller delta i kortere samarbeidsprosjekter med andre studieprogram ved Kristiania.
Undervisningen foregår i hel klasse og grupper.
- SKU210Kropp og stemme 4
Emnet bygger videre på kunnskap og ferdighetsmålene i Kropp og stemme 3, men har også innføring i nye ferdigheter som akrobatikk/scenekamp og pardans, samt ulike innganger og verktøy for komposisjon og skapende arbeid i bevegelse og dans.
I løpet av året skal studenten kunne forberede og gjennomføre egen stemmeoppvarming under veiledning, og gjennomføre en scenisk visning med språkovergang.
Studentene jobber med mer teknisk krevende materiale i sangdelen av faget. Fokus i andre studieår er i større grad å integrere teknikk i scenisk formidling gjennom sang, flerstemt og alene.
Materiale, øvelser og prinsipper fra undervisningen i Kropp og stemme 4 vil gjøre seg gjeldende i scenisk arbeid, visninger og forestillinger på studiet.
- VAL999-7ADMValgemne
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- UTV999BA30Utveksling
- SKU305Skuespill i sceniske konsepter
I det tredje året skal ferdigheter, kunnskap og erfaringer fra hele studiet integreres i arbeidet. Studentene skal øves i å arbeide i dybden med komplekse sceniske skikkelser, kunne ta ansvar i det kreative arbeidet, anvende dramaturgisk tenkning og reflektere over valg / bortvalg som tas underveis. Sammen med pedagoger skal studentene samhandle profesjonelt i kunstnerisk prosess og utvikle en eller flere helhetlige forestillinger. Læringen krever høy grad av egenarbeid og det forventes at studenten møter forberedt og deltar aktivt sammen med pedagoger og medstudenter i undervisningen. I emnet inngår hovedforestilling.
- SKU306Kropp og stemme 5
I emnet skal studenten styrke sine ferdigheter ved å kombinere ulike bevegelseselementer i rolle- og stemmearbeid, for dermed å kunne ta ansvar for karakterers fysiske og auditive utforming. Undervisningen har også formål å klargjøre studenten til å arbeide selvstendig med stemmens kunstneriske potensial som utøvende kunstner.
Studenten skal styrke en faglig plattform hvorfra de skal kunne utvikle sin egen kroppsbeherskelse, trygghet/tilstedeværelse og sang-, tale- og stemmeteknikk gjennom vedlikehold av ferdigheter, kunne gjøre systematisk research på sjangere og uttrykksmåter, samt kunne søke veiledning.
Hovedfokus i emnet dette året er å sette studentene i stand til å kunne møte kravene de ulike prosjektene på studieprogrammet stiller, det være seg kropp, stemmebruk og tekstformidling, men også stemmepleie og annen egentrening.
Det arbeides med individuell uttrykksvariasjon, karakteriseringer og ulike akustiske og romlige forhold, samt å kunne jobbe effektivt med ulike typer tekster, også på nynorsk. Undervisning i sang gis i hovedsak i ensemble.
- SKU307Analyse og kontekst
Studenten arbeider særlig med kontekstuelle analyser av scenetekst og utvalgte forestillinger, og får innblikk i hvordan scenekunsten samspiller med andre fag og samfunnsforhold, samt hvordan persepsjon og fortolkning påvirkes av kontekstuelle forhold. På den måten legges det til rette for at studenten kan tilegne seg en praktisk anvendbar forståelse for hvordan scenekunstnere skaper og utøver ved hjelp av scenisk og ikke-scenisk materiale. Emnet har som formål å øke studentens kompetanse i refleksjon, dømmekraft og kulturelle kompetanser og hvordan dette kan anvendes i eget kunstnerisk arbeide.
I emnet inngår også skriving av akademiske oppgaver og entreprenørskap.
- MET102Metode
Emnet gir en innføring i metoder som anvendes i forskning og utviklingsarbeid innenfor kunstfagene. Emnet gir også innblikk i metoder som anvendes på andre fagområder, som kunstvitenskap, humaniora, samfunnsvitenskap og teknologi.
Emnet gir videre en introduksjon til ulike dokumentasjonsformer i forskning og utviklingsarbeid innenfor kunstfagene, herunder akademisk og kreativ skriving, intervju, foto, lydopptak og videodokumentasjon. Det gis også en oversikt over publiserings- og formidlingskanaler for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid.
Eksamen består i framstilling av et refleksjonsnotat hvor studentene, individuelt eller i grupper, (a) lager en plan for bruk av ulike metoder i et tenkt utviklingsprosjekt innenfor eget fagområde, eller (b) analyserer metodebruken i et utviklingsprosjekt fra egen bransje. Resultatet av arbeidet skal også presenteres på seminar.
Emnet skal sette studenten i stand til å arbeide systematisk og selvstendig med utviklingsprosesser innenfor kreative og kunstneriske prosjekter. Emnet skal også gi en dypere forståelse av etiske og politiske problemstillinger i forskning og utviklingsarbeid innenfor kunstfagene.
- BAO361Bacheloroppgave i skapende skuespillerarbeid
I fordypning i Skuespillerarbeid i samtid har studenten primært fokus på skuespillerens skapende og utforskende prosess der studenten møter krav til å bidra kunstnerisk både i konsept, utvikling og gjennomføring. Arbeidet starter med at den enkelte student formulerer noen tanker om hvilket kunstneriske prosjekt (konsept) de ønsker å utforske gjennom bachelorarbeidet. Under veiledning skal studenten i samarbeid med andre ut fra valgt konsept arbeide fram idéer som så skal realiseres scenisk. Forøvrig vektlegges og oppmuntres kunstnerisk frihet og innovasjon.
I prosessen skal studenten arbeide mot en visning for publikum, og utforske og bruke kunnskap om skuespillermetode i arbeidet. Hoveddelen av individuell- og gruppeveiledningen gjøres av skolens faste pedagoger. Avhengig av studentens prosjektbeskrivelse kan det trekkes inn eksterne ressurser i samråd med programansvarlig.
Emnet avsluttes med en forestilling og innlevering av skriftlig besvarelse med muntlig justering, som til sammen utgjør vurderingsgrunnlaget for bacheloroppgaven.
- BAO362Bacheloroppgave i filmskuespill
I fordypning i Skuespillerarbeid i film og tv skal studenten arbeide med filmscener sammen med rollelærer/ instruktør/registudent. Studenten skaffer seg også eventuelle praktiske ferdigheter som rollen krever, og søker relevant veiledning for slike. I rollearbeidet fokuseres det på emosjonell dybde, umiddelbarhet og presisjon i karakterarbeidet.
Det forventes grundige forberedelser. Arbeidet starter med at den enkelte student formulerer noen tanker om hvilket kunstneriske prosjekt (konsept) de ønsker å utforske gjennom bachelorarbeidet. Studenten forventes å ta ansvar for karakterarbeidet og justere dette under veiledning fra regissør/veileder, herunder studere hvordan skuespilleren kan bruke filmens tekniske og fortellermessige komponenter i utvikling av rollen. Det forventes at studenten skal kunne samtale med regissør om karakterarbeid i valgte filmeksempler, og selv gjør egen relevant research. Studenten skal arbeide bevisst med karakteriserende kostyme, sminke og rekvisitt.
Studenter som velger filmfordypning styrker sin kompetanse på områdene
- Karakterfordypning og samspill
- Kamera- og lydteknisk arbeid
I prosessen skal studenten arbeide mot to filmvisninger, som begge velges i samråd med faglærer. Avhengig av aktiviteter ved andre program kan det trekkes inn studenter fra Bachelor i film og TV, Bachelor i manus og Bachelor i lyddesign. Filmene vises som enkeltscener, casting-tape eller grovklippet versjon etter nærmere avtale med faglærer.
Hva kan du bli?
Tidligere studenter er i dag å finne i:
- TV-serier
- Filmer
- På nasjonale og internasjonale teaterscener.
- Egne produksjonsselskap
- Andre deler av kulturlivet
Nyutdannede skuespillstudenter i stjernespekket serie
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
- Dagens skuespiller er en multikunstner som henter impulser fra både eget og andres fagfelt. Derfor er teaterhistorie, kunsthistorie, samtidskultur og diskusjoner om kunstnerisk etikk og filosofi en viktig del av undervisningen. Vi vektlegger også moderne metoder og teknikker, i hovedsak Stanislavskij, men også Brecht, Grotowski, Michael Tsjekhov og Anne Bogarth’s Viewpoint.
- Vi setter lekenhet og generøs tilstedeværelse høyt, og har et nært forhold til studentene, som også danner sterke bånd seg i mellom. Når det er mulig jobber vi tverrfaglig.
Slik er studiehverdagen
- Teater og film er kollektive og praktiske kunstformer. Studiehverdagen vil i stor grad ha fokus på studiobasert, praktisk arbeid og kollaborative prosesser som fører frem til arbeidsvisninger.
- Dette er et praktisk studium med gode muligheter for å kombinere studier med arbeid i bransjen. I siste semester skal du levere en bacheloroppgave, dette kan være en film eller en teaterforestilling.
- Bli kjent med de mest sentrale underviserne ved skuespillutdanningen:
Audny Chris Holsen, Piotr Cholodzinski, Liv Sandvik, Elisabeth Dahl, Anna Dworak, Espen Løvås, Ivar Furre Aam, Ingvild Skjøtskift og Anders T. Andersen
Livet som student
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Ordinær søknadsfrist er 15. februar. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Les merBehandlingstid
På dette studiet søker du på studieplass, laster opp egenvurderingsskjema og evt. video. Basert på opptaksprøven tilbys studieplasser cirka 14 dager etter siste opptaksprøvedato.Les merSlik søker du
På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- – Før trodde jeg ikke yrket mitt var viktigSom 19-åring var Maja Christiansen sikker på én ting: Hun ville bli skuespiller.