Skuespiller ligger på scenegulv i kostyme.
Bachelor
Studielengde:3 år

Skuespill

Foran kamera eller på scenen – med en Bachelor i skuespill har du forutsetningene for å jobbe i bransjen.
OpptakStengt
Skuespiller ligger på scenegulv i kostyme.

Nøkkelinformasjon

  • Bachelor
  • Høst 2024
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Under studiene vil du utvikle ferdigheter og høy kompetanse i skuespillarbeid med hovedvekt på tekstarbeid for scene. I sjette semester velger du å fordype deg enten i teater eller film.

Ferdighetsutvikling og studiobasert arbeid er vesentlig i studiet, men du vil også arbeide med selvstendig kunstneriske arbeid. Studiet vektlegger Stanaislavskijs system, men utforsker også andre innganger og metoder til skuespill. Du vil jobbe med et bredt spektrum av materiale, sjangre og uttrykksformer sammen med pedagoger, skuespillere og regissører på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå.

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 202,5 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

30 stp.

7,5 stp.

15 stp.

7,5 stp.
  • SKU206Skuespillerarbeid i sceniske univers 1

    I andre studieår skal studenten oppøve sin evne til å inngå i forskjellige sceniske univers. Gjennom dette studieåret skal studenten opparbeide evnen til å kunne endre seg både ut fra indre psykologisk perspektiv og i et ytre fysisk perspektiv.

    I Skuespillerarbeid i sceniske univers 1 møter studentene lengre tekstutdrag, lenger scenetid, mer krevende former med flere partnere og sceniske skikkelser som går gjennom en utvikling. Studenten skal opparbeide ferdigheter i mer avansert dialogarbeid og introduseres for skuespillmetoder som trener rollens funksjon i en helhet.

    Studenten skal i andre studieår arbeide med et selvstendig kunstnerisk arbeid. Dette arbeidet kan inngå i Skuespillerarbeid i sceniske univers 1 eller Skuespillerarbeid sceniske univers 2.

    Emnet har høye krav til deltakelse og egenarbeid, og det forventes at studenten møter forberedt og deltar aktivt sammen med pedagoger og medstudenter i undervisningen.

  • SKU207Kropp og stemme 3

    I Kropp og stemme 3 er fokuset på økte ferdigheter i det psykofysiske arbeidet, videre arbeid med kontinuerlig kropp- og stemmetrening og utvikling, så som styrke, kondisjon, artikulasjon og presisjon. Emnet inneholder også videre arbeid med ulike sjangre innen dans, improvisasjon, yoga og øvelser fra pilates for å oppnå scenisk trygghet og tilstedeværelse.

    Emnet har et særskilt fokus på klar formidling på scenen, og å levendegjøre og aktivt bruke språk som et dramatisk virkemiddel. Studentene introduseres for mer kompleks og krevende dramatisk tekst og lærer teknikker for å kunne formidle ulike former for prosa og vers.

    Studenten lærer verktøy for å analysere og integrere språkovergang i rollearbeid.

  • SKU208Historier og dramaturgi

    Emnet tar for seg dramaturgi og historiske tekster. I emnet arbeider studenten med å utforske utvalgte historiske tekster på en systematisk måte, samt finne relevante tolkninger ut fra dagens virkelighet. Arbeidet med emnet skal bidra til å øke studentens bevissthet om research-arbeid og kilder til kunnskap, hvordan kunst kan tolkes, mv. og dermed bidra til at studenten gradvis trenes i å forstå scenekunstens skiftende publikumsappell.

    Emnet tar også for seg forestillingsanalyse med utgangspunkt i utvalgte forestillinger på Oslo-teatre.

    I emnet inngår også økter i skriving av akademiske oppgaver og entreprenørskap.

  • SKU209Skuespillerarbeid i sceniske univers 2

    Skuespillerarbeid i sceniske univers 2 viderefører arbeidet fra Skuespillerarbeid i sceniske univers 1. I emnet arbeider studenten særlig med å utvikle karakterer og roller innenfor spesifikke sceniske universer. Forståelse av forestillingsform, sjanger og dramaturgi, virkemidler og estetikk, spillestiler og publikumskontrakt er aktuelle tema. Studentene skal kunne inngå i kollektive arbeidsformer, men også kunne skape et eget kunstnerisk utviklingsarbeid.

    Studenten skal i andre studieår arbeide med et selvstendig kunstnerisk arbeid. Dette arbeidet kan inngå i Skuespillerarbeid i sceniske univers 1 eller Skuespillerarbeid sceniske univers 2.

    Læringen krever høy grad av egenarbeid og det forventes at studenten møter forberedt og deltar aktivt sammen med pedagoger og medstudenter i undervisningen.

    Avhengig av aktiviteter ved andre institutt ved Høyskolen Kristiania kan studentene introduseres for skuespillerarbeid foran kamera, eller delta i kortere samarbeidsprosjekter med andre studieprogram ved Kristiania.

    Undervisningen foregår i hel klasse og grupper.

  • SKU210Kropp og stemme 4

    Emnet bygger videre på kunnskap og ferdighetsmålene i Kropp og stemme 3, men har også innføring i nye ferdigheter som akrobatikk/scenekamp og pardans, samt ulike innganger og verktøy for komposisjon og skapende arbeid i bevegelse og dans.

    I løpet av året skal studenten kunne forberede og gjennomføre egen stemmeoppvarming under veiledning, og gjennomføre en scenisk visning med språkovergang.

    Studentene jobber med mer teknisk krevende materiale i sangdelen av faget. Fokus i andre studieår er i større grad å integrere teknikk i scenisk formidling gjennom sang, flerstemt og alene.

    Materiale, øvelser og prinsipper fra undervisningen i Kropp og stemme 4 vil gjøre seg gjeldende i scenisk arbeid, visninger og forestillinger på studiet.

  • VAL999-7ADMValgemne

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • UTV999BA30Utveksling
  • SKU305Skuespill i sceniske konsepter

    I det tredje året skal ferdigheter, kunnskap og erfaringer fra hele studiet integreres i arbeidet. Studentene skal øves i å arbeide i dybden med komplekse sceniske skikkelser, kunne ta ansvar i det kreative arbeidet, anvende dramaturgisk tenkning og reflektere over valg / bortvalg som tas underveis. Sammen med pedagoger skal studentene samhandle profesjonelt i kunstnerisk prosess og utvikle en eller flere helhetlige forestillinger. Læringen krever høy grad av egenarbeid og det forventes at studenten møter forberedt og deltar aktivt sammen med pedagoger og medstudenter i undervisningen. I emnet inngår hovedforestilling.

  • SKU306Kropp og stemme 5

    I emnet skal studenten styrke sine ferdigheter ved å kombinere ulike bevegelseselementer i rolle- og stemmearbeid, for dermed å kunne ta ansvar for karakterers fysiske og auditive utforming. Undervisningen har også formål å klargjøre studenten til å arbeide selvstendig med stemmens kunstneriske potensial som utøvende kunstner.

    Studenten skal styrke en faglig plattform hvorfra de skal kunne utvikle sin egen kroppsbeherskelse, trygghet/tilstedeværelse og sang-, tale- og stemmeteknikk gjennom vedlikehold av ferdigheter, kunne gjøre systematisk research på sjangere og uttrykksmåter, samt kunne søke veiledning.

    Hovedfokus i emnet dette året er å sette studentene i stand til å kunne møte kravene de ulike prosjektene på studieprogrammet stiller, det være seg kropp, stemmebruk og tekstformidling, men også stemmepleie og annen egentrening.

    Det arbeides med individuell uttrykksvariasjon, karakteriseringer og ulike akustiske og romlige forhold, samt å kunne jobbe effektivt med ulike typer tekster, også på nynorsk. Undervisning i sang gis i hovedsak i ensemble.

  • SKU307Analyse og kontekst

    Studenten arbeider særlig med kontekstuelle analyser av scenetekst og utvalgte forestillinger, og får innblikk i hvordan scenekunsten samspiller med andre fag og samfunnsforhold, samt hvordan persepsjon og fortolkning påvirkes av kontekstuelle forhold. På den måten legges det til rette for at studenten kan tilegne seg en praktisk anvendbar forståelse for hvordan scenekunstnere skaper og utøver ved hjelp av scenisk og ikke-scenisk materiale. Emnet har som formål å øke studentens kompetanse i refleksjon, dømmekraft og kulturelle kompetanser og hvordan dette kan anvendes i eget kunstnerisk arbeide.

    I emnet inngår også skriving av akademiske oppgaver og entreprenørskap.

  • MET102Metode

    Emnet gir en innføring i metoder som anvendes i forskning og utviklingsarbeid innenfor kunstfagene. Emnet gir også innblikk i metoder som anvendes på andre fagområder, som kunstvitenskap, humaniora, samfunnsvitenskap og teknologi.

    Emnet gir videre en introduksjon til ulike dokumentasjonsformer i forskning og utviklingsarbeid innenfor kunstfagene, herunder akademisk og kreativ skriving, intervju, foto, lydopptak og videodokumentasjon. Det gis også en oversikt over publiserings- og formidlingskanaler for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid.

    Eksamen består i framstilling av et refleksjonsnotat hvor studentene, individuelt eller i grupper, (a) lager en plan for bruk av ulike metoder i et tenkt utviklingsprosjekt innenfor eget fagområde, eller (b) analyserer metodebruken i et utviklingsprosjekt fra egen bransje. Resultatet av arbeidet skal også presenteres på seminar.

    Emnet skal sette studenten i stand til å arbeide systematisk og selvstendig med utviklingsprosesser innenfor kreative og kunstneriske prosjekter. Emnet skal også gi en dypere forståelse av etiske og politiske problemstillinger i forskning og utviklingsarbeid innenfor kunstfagene.

  • BAO361Bacheloroppgave i skapende skuespillerarbeid

    I fordypning i Skuespillerarbeid i samtid har studenten primært fokus på skuespillerens skapende og utforskende prosess der studenten møter krav til å bidra kunstnerisk både i konsept, utvikling og gjennomføring. Arbeidet starter med at den enkelte student formulerer noen tanker om hvilket kunstneriske prosjekt (konsept) de ønsker å utforske gjennom bachelorarbeidet. Under veiledning skal studenten i samarbeid med andre ut fra valgt konsept arbeide fram idéer som så skal realiseres scenisk. Forøvrig vektlegges og oppmuntres kunstnerisk frihet og innovasjon.

    I prosessen skal studenten arbeide mot en visning for publikum, og utforske og bruke kunnskap om skuespillermetode i arbeidet. Hoveddelen av individuell- og gruppeveiledningen gjøres av skolens faste pedagoger. Avhengig av studentens prosjektbeskrivelse kan det trekkes inn eksterne ressurser i samråd med programansvarlig.

    Emnet avsluttes med en forestilling og innlevering av skriftlig besvarelse med muntlig justering, som til sammen utgjør vurderingsgrunnlaget for bacheloroppgaven.

  • BAO362Bacheloroppgave i filmskuespill

    I fordypning i Skuespillerarbeid i film og tv skal studenten arbeide med filmscener sammen med rollelærer/ instruktør/registudent. Studenten skaffer seg også eventuelle praktiske ferdigheter som rollen krever, og søker relevant veiledning for slike. I rollearbeidet fokuseres det på emosjonell dybde, umiddelbarhet og presisjon i karakterarbeidet.

    Det forventes grundige forberedelser. Arbeidet starter med at den enkelte student formulerer noen tanker om hvilket kunstneriske prosjekt (konsept) de ønsker å utforske gjennom bachelorarbeidet. Studenten forventes å ta ansvar for karakterarbeidet og justere dette under veiledning fra regissør/veileder, herunder studere hvordan skuespilleren kan bruke filmens tekniske og fortellermessige komponenter i utvikling av rollen. Det forventes at studenten skal kunne samtale med regissør om karakterarbeid i valgte filmeksempler, og selv gjør egen relevant research. Studenten skal arbeide bevisst med karakteriserende kostyme, sminke og rekvisitt.

    Studenter som velger filmfordypning styrker sin kompetanse på områdene

    • Karakterfordypning og samspill
    • Kamera- og lydteknisk arbeid

    I prosessen skal studenten arbeide mot to filmvisninger, som begge velges i samråd med faglærer. Avhengig av aktiviteter ved andre program kan det trekkes inn studenter fra Bachelor i film og TV, Bachelor i manus og Bachelor i lyddesign. Filmene vises som enkeltscener, casting-tape eller grovklippet versjon etter nærmere avtale med faglærer.

Hva kan du bli?

Med denne utdanningen får du grundig opplæring i skuespillerteknikker, slik at du får verktøyene til å bli en profesjonell skuespiller. Du vil jobbe med tale, stemmebruk, sang og bevegelser. Tredje året velger du fordypning innen filmskuespiller eller som skapende skuespiller.

Tidligere studenter er i dag å finne i:

  • TV-serier
  • Filmer
  • På nasjonale og internasjonale teaterscener.
  • Egne produksjonsselskap
  • Andre deler av kulturlivet
Vivild Falk Berg i rollen som Hanna i serien Pørni.

Nyutdannede skuespillstudenter i stjernespekket serie

Rett fra skolen og inn på sett! Vivild Falk Berg og Deniz Kaya har tilbrakt sommeren på innspilling av serien "Pørni".

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    • Dagens skuespiller er en multikunstner som henter impulser fra både eget og andres fagfelt. Derfor er teaterhistorie, kunsthistorie, samtidskultur og diskusjoner om kunstnerisk etikk og filosofi en viktig del av undervisningen. Vi vektlegger også moderne metoder og teknikker, i hovedsak Stanislavskij, men også Brecht, Grotowski, Michael Tsjekhov og Anne Bogarth’s Viewpoint.
    • Vi setter lekenhet og generøs tilstedeværelse høyt, og har et nært forhold til studentene, som også danner sterke bånd seg i mellom. Når det er mulig jobber vi tverrfaglig.
  • Slik er studiehverdagen

Vårt mål er å utdanne frie og selvstendige skuespillere.

Livet som student

Institutt for scenekunst tilbyr et spennende studiemiljø, hvor du treffer studenter fra ulike kunstutdanninger. Vi har aktive linjeforeninger som arrangerer faglige og sosiale aktiviteter, blant annet Åpen scene flere ganger i semesteret. Hos oss får du oppleve jevnlige visninger av ulike former for scenekunst, du kan delta i filmklubben eller være med på andre frivillige aktiviteter. Ved institutt for scenekunst legger vi vekt på at studiemiljøet skal være inkluderende og mangfoldig.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Ordinær søknadsfrist er 15. februar. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
    Les mer
  • Behandlingstid

    På dette studiet søker du på studieplass, laster opp egenvurderingsskjema og evt. video. Basert på opptaksprøven tilbys studieplasser cirka 14 dager etter siste opptaksprøvedato.
    Les mer
  • Slik søker du

    På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter