Nøkkelinformasjon
Kreativt miljø
Som reklamestudent ved Kristiana blir du en del av et stort kreativt studiemiljø og får trene på å utvikle kreativiten din.Nærhet til arbeidslivet
Som student kan du se frem til gjesteforelesninger og reelle oppdrag fra noen av landets fremste reklame- og kommunikasjonsbyråer.Praksis
I fjerde semester er det lagt opp til en praksisperiode på fire til seks uker, som gir deg mulighet til å knytte kontakter i bransjen.Ansvarlig fagmiljø
Opptakskrav
Pris
Dette er et gratis fullfinansiert studietilbud, pensumbøker må du kjøpe selv. Studieprogrammet kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Fagskole
- Høst 2024
- Heltid
- 120 studiepoeng
- Oslo
- 2 år
- Norsk
Hva lærer du?
I løpet av studiet lærer du blant annet om:
- Kreative prosesser og metoder
- Konseptutvikling og idéarbeid
- Brukerinnsikt og markedsanalyse
- Digital innholdsproduksjon
- Visuell kommunikasjon og art direction
- Kreativ skriving og tekstforfatting
Studiemodell
- FRE2101Konsept og merkevarebygging
I dette emnet skal studenten jobbe mer med konsept og merkevarebygging samt lære seg konseptuell tenking. Det stilles høyere krav til forståelse av mediene og virkemidlene for å nå målgruppen.
Emnet er delt inn i fire temaperioder:
Konseptutvikling 2
Fordypning i konseptuell tenkning og utvikling av kampanjer
Integrert reklame
Forbrukeradferd og målgruppeforståelse
Strategiske-, visuelle og tekstuelle valg og vurderinger i kreativ kommunikasjon
Internasjonal markedsføring
Prinsipper for internasjonal markedsføring
Innholdsmarkedsføring
Konseptuell tenkning og utvikling av internasjonale kampanjer
Målgruppeforståelse og forbrukeradferd i en annen kultur
Tverrfaglig kommunikasjonsarbeid
Tverrfaglig praksissamarbeid med et annet studie
Utvikling av yrkesidentitet
Metoder og verktøy for tverrfaglig kreativt arbeid
Tverrfaglig prosess- og prosjektledelse
Studentbyrå 2
Arbeidslivsrelevante og praksisnære oppgaver
Studentdrevet bedrift
Samarbeidskompetanse
Gjennomføre et studentdrevet prosjektarbeid
- FRE2200Profesjonalisering
Emne 4 - Profesjonalisering
I Emne 4 fordyper studenten seg i kreativ konseptutvikling gjennom komplekse problemstillinger som stiller krav til faglig selvstendighet, motivasjon og gjennomføringsevne. Emnet legger vekt på å utvikle studentens evne til faglig refleksjon om valg og vurderinger i arbeidet, og opparbeide et bevisst forhold til profesjonelt samarbeid mellom kunde og oppdragsgiver gjennom praksisnære oppgaver i tverrfaglig sammenheng.
Emne 4 inneholder også en praksisperiode, der studenten selv skal skaffe seg relevant praksisplass i reklame- og kommunikasjonsbransjen.
Emnet struktureres gjennom fire temaperioder:
- Sammenhengskompetanse
- Presentasjon og profesjonell praksis
- Praksis og egenprofilering
- Spesialisering
Hva kan du bli?
Våre tidligere studenter jobber i kjente selskaper som:
Tomas vil lage reklame som betyr noe
Møt fagmiljøet
Vår fagstab
Reklame og merkekommunikasjon har et bredt og solid fagmiljø. Flere av lærerne jobber i bransjen og har et stort nettverk. Disse kontaktene benytter de inn i undervisningen for å gjøre den relevant og engasjerende. Gjennom studiet får vi jevnlig besøk fra kunder og kreative byråer som presenterer caser eller kundeoppdrag.
Livet som student
Slik er søknadsprosessen
Slik søker du
Etter du har søkt på kristiania.no må du gå inn på Mitt Kristiania og laste opp dokumentasjon. Det er først når du har mottatt bekreftelse på at dokumentasjonen er godkjent, at du er sikret en plass. Dersom du fullfører videregående eller fagbrev/svennebrev våren 2024, må du søke og så laste opp dokumentasjon fra skolen din som bekrefter dette. NB! Vi har et begrenset antall fullfinansierte studieplasser – vi anbefaler derfor å søke så raskt som mulig.Les merViktige frister
Dokumentasjonsfristen er lik akseptfristen som du mottar i tilbudet fra oss. For å sikre deg studieplass, må du laste opp nødvendig dokumentasjon og signere studiekontrakten innen akseptfristen. Selv om vi har mottatt bekreftelse fra skolen din om at du går siste året på videregående, må du i tillegg laste opp vitnemålet når du mottar dette i slutten av semesteret. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli 2024.Viktige fristerBehandlingstid
Dette studieprogrammet har rullerende opptak, men med begrenset antall studieplasser. Etter du har søkt vil motta en betinget studiekontrakt med en frist for å laste opp dokumentasjon på at opptakskravene er oppfylt. Fristen avhenger av når du søkte. Opptaket vil stenge når studieprogrammet er fullt. Om ikke opptakskravene er dokumentert innen fristen, risikerer du å miste plassen.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner.Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- Kristiania-studenter fikk jobb som kreatørteam i Los&CoRenas Kehreman og Simen Elverhøy kapret drømmejobben etter at de slo seg sammen som kreatørteam.