3207 - Samlingsbasert emne

Markeds-og publikumsforståelse

Lær hvordan du kan utvikle egen forståelse av hvordan markedene innenfor kreativ næring fungerer, og hvordan denne forståelsen kan anvendes for å oppnå økonomisk og kulturell verdiskaping.

Nivå
Master
Studiested
Samlingsbasert
Studiepoeng
7,5
Pris
kr 22 950
Opptakskrav
Gjennomføring
Heltid / deltid
Emnekode
3207
Emnebeskrivelse

Dette emnet gir en omfattende innsikt i de særegne egenskapene som skiller markeder i kreativ næring fra andre næringer. Emnet setter søkelys på publikumsmarkedene, der verdiskaping av både kulturell og økonomisk art skjer gjennom følelsesbaserte opplevelser. Studentene vil utforske hvordan produkter i kreativ næring formidler opplevelser gjennom dyptgående forståelse av publikumsatferd og merkevarestrategier. I tillegg undersøkes andre markedsaspekter som påvirker mangfold, konsentrasjonstrender, nettverkseffekter og vinneren-tar-alt-mekanismer. Gjennom kritisk analyse av markedsmekanismer og publikumsatferd, diskuteres både muligheter og begrensninger knyttet til bærekraft i kreativ næring. Dette gir studentene en solid forståelse av hvordan disse unike markedene fungerer, både nasjonalt og internasjonalt, med fokus på økonomisk og kulturell verdiskaping. 

Læringsutbytte

Studenten utvikler en dyp innsikt i markeder og publikumsatferd innen kreativ næring, med spesialisert forståelse for hvordan disse påvirker kulturell og økonomisk verdiskaping. De mestrer anvendelsen av markedsføringsteorier og metoder for å analysere og løse problemer knyttet til verdiskaping. Denne kompetansen omfatter også evnen til å utføre selvstendig utviklingsarbeid innen markeds- og publikumsanalyse. Studenten kan også bidra til innovasjon for økt verdiskaping i kreativ næring gjennom markeds- og publikumsarbeid, med hensyn til bærekraft og mangfold.

Emne detaljer