3211 - Samlingsbasert emne

Masteroppgave

Du kan utvikle en problemstilling fra arbeidslivet innen en av de tre lederskapsnivåene personlig, operativt eller strategisk lederskap til en masteroppgave

Nivå
Master
Studiested
Samlingsbasert
Studiepoeng
30
Pris
kr 91 800
Opptakskrav
Gjennomføring
Heltid / deltid
Emnekode
3211
Emnebeskrivelse

En masteroppgave representerer et selvstendig faglig arbeid som bør være praksis- og arbeidslivsorientert i den forstand at arbeidet skal bidra til verdiskapning for studentenes arbeidsgiver, arbeidslivet eller organisasjoner. Masteroppgaven kan også være mer vitenskapelig i sin natur med mer vekt på avansert metode og bidrag til forskningen. Masteroppgaven skal bygge på og videreutvikle kunnskaps- og ferdighetskompetansene studentene har tilegnet seg innenfor emnene i de tre lederskapsnivåene personlig, operativt og strategisk lederskap. Gjennom samlinger, digitale økter og veiledning vil studentene få mulighet til å fordype seg i teori og metode som er nødvendige for den valgte problemstillingen. Dermed vil teoretisk og metodisk fordypning omfatte både anvendt metode og mer vitenskapelige arbeidsformer som kan sette studentene i stand til å framstille forskningsbasert kunnskap. Emnet er utformet og tilrettelagt for studentene slik at de enklest mulig og tilpasset arbeidssituasjonen skal kunne fullføre sin masteroppgave for å skape verdier for organisasjoner eller vitenskapen. Emnet består av undervisning, læringsaktiviteter, workshops, presentasjoner, læringskrav og pedagogikk som er tilpasset krav til en masterutdanning og den enkelte students behov. Emnet vil gi økt kunnskap om nyere forskning og faglige perspektiver som er koplet til de tre lederskapsnivåene, det obligatoriske emnet og de spesifikke valg-emnene. Selve strukturen på en masteroppgave har et vitenskapsteoretisk utgangspunkt med formuleringer knyttet til formål, problemstillinger, analysespørsmål eller forskningsspørsmål (eventuelt hypoteser hvis avansert vitenskapelig tilnærming), design, metode, resultater, diskusjon og implikasjoner (praktiske og/eller teoretiske). 

Læringsutbytte

Studentene har spesialisert kunnskap innen enten personlig, operativ, eller strategisk lederskap samt det vitenskapelige grunnlaget for forskning innen lederskapsfeltet. De har inngående kunnskap om forskningsdesign og -metodikk relevant for å belyse problemstillinger innen lederskap, samarbeid, makt, og ledelse som praksis. Studentene kan anvende teorier og metoder innen praktisk, operativt eller strategisk lederskap på ulike nivåer (individ, gruppe, organisasjon). Videre har de avansert kunnskap om hvordan analysere faglige problemstillinger, ledelsespraksis, eller opplevelsen av lederskap på arbeidsplassen med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart, og samfunnsmessige rolle. 

Når det gjelder ferdigheter, kan studentene bruke teoretiske perspektiver innen praktisk lederskap, kritisk vurdere metodebruk, og skrive systematiske og sammenhengende forskningsarbeid med modenhet i faglig språk og struktur. De kan også benytte samfunnsvitenskapelige tilnærminger og metoder for datainnsamling, analyse, og tolkning i samsvar med forskningsetiske normer.   

På generelt nivå er studentene i stand til å identifisere, analysere og løse etiske, teoretiske, og praktiske problemstillinger innen praktisk lederskap. De kan bruke sitt eget forskningsarbeid til å fremme et selvstendig og kritisk perspektiv på problemstillinger i relevant kontekst, planlegge og organisere forskningsarbeid, samt formidle resultatene til ulike interessenter for å belyse, diskutere eller utfordre ulike ledelsesperspektiver i forskjellige virksomheter. 

Emne detaljer

Dette emnet inngår i