Vinnerne av studentkonkurransen om å lage en ny visuell profil til Kristianias 110år-jubileumsår
Fra venstre: Christine Mørland Karlsen, Elisabeth Bakke-Hareide og Jørgen Holstad Andersen. Foto: Benjamin Åvitsland

I år er det 110 år siden Ernst G. Mortensen startet det som ble starten på dagens Kristiania. I forbindelse med dette utlyste vi før jul en studentkonkurranse hvor vi ba om bidrag til en egen visuell profil som skal brukes i jubileumsåret. Det kom inn 19 bidrag og juryen valgte å premiere to hovedvinnere, samt en 2.plass. 

Den visuelle profilen skal da bearbeides og settes i kombinasjon med logoen vår i 2024 på ulike flater.

Kristianas logo og det «Kristianske» alfabetet ble utarbeidet av Snøhetta i samarbeid med Kristiana i 2015.

Dette var juryens begrunnelse:

– Flere av løsningene lå nær opp til hverandre og viste måter å ta de visuelle elementene i bruk på som juryen likte. Basert på kriteriene var det spesielt tre bidrag som skilte seg positivt ut ved at de tydelig og enkelt formidler at Kristiania er 110 år. De harmonerer godt og det er tatt utgangspunkt i de grunnleggende elementene fra Kristianias profil. På denne måten er det skapt et harmonisk og effektivt uttrykk som formidler at Kristiania er 110 år. Juryen mener at disse bidragene kan kombineres, og vil kunne gi spennende synergieffekter, sier juryleder og marked- og kommunikasjonsdirektør på Kristiania Stein-Oddvar Evensen. 

– To av bidragene utmerker seg spesielt og tildeles derfor hver sin førstepremie. Vi ønsker også å gi honnør til det siste bidraget, som står nært opp til vinnerbidragene, og derfor har valgt å honorere dette, avslutter han. 

1. plass: Christine Mørland Karlsen

Vinnerbidrag fra student Christine Mørland Karlsen
Vinnerbidrag fra student Christine Mørland Karlsen
Vinnerbidrag fra student Christine Mørland Karlsen
Vinnerbidrag fra student Christine Mørland Karlsen
Vinnerbidrag fra student Christine Mørland Karlsen
Vinnerbidrag fra student Christine Mørland Karlsen
Vinnerbidrag fra student Christine Mørland Karlsen
Vinnerbidrag fra student Christine Mørland Karlsen
Vinnerbidrag fra Christine Mørland Karlsen
Vinnerbidrag fra Christine Mørland Karlsen

Christine Mørland Karlsen bidrag består av en rekke visuelle byggeklosser som på en utmerket måte svarer på oppdraget, og som vi umiddelbart kan ta i bruk og kombinere på ulike måter. Det går rett inn i vår profil. 

– Det som inspirerte meg til å sende inn dette bidraget var ønsket mitt om å formidle Kristianias rike historie, og samtidig belyse den innovative fremtiden. Jeg går nå siste året på grafisk design her på Kristiania. Disse tre årene har virkelig vært en reise, og det å nå få æren av å sette mitt eget preg på skolens historie er prikken over i-en, sier hun. 

    – Det er veldig stas å vinne, og det gir meg en ekstra driv til å utforske kreativiteten videre og fortsette med det jeg brenner for. Jeg er supergira på å se logoen min i bruk, og feire 110 år med skolens historie! 

    1. plass: Jørgen Holstad Andersen

    Vinnerbidrag Jørgen Holstad Andersen
    Vinnerbidrag Jørgen Holstad Andersen
    Vinnerbidrag Jørgen Holstad Andersen
    Vinnerbidrag Jørgen Holstad Andersen

     

    Vinnerbidrag med animasjon fra Jørgen Holstad Andersen
    Vinnerbidrag med animasjon fra Jørgen Holstad Andersen
    Vinnerbidrag med animasjon fra Jørgen Holstad Andersen
    Vinnerbidrag med animasjon fra Jørgen Holstad Andersen

    Jørgen Holstad Andersen sitt bidrag bygget på samme idé som Mørland Karlsen, men utført på en litt annen måte, men også fordi måten det animerer logoer og elementer på er noe vi ble inspirert av og ønsker å benytte. Vi ser det derfor som naturlig å premiere begge arbeidene med en første pris.

    – Kristianias formspråk er gøy og lett å jobbe med. Jeg synes det er gøy å få lov til å være med å prege skolen og bybildet i året som kommer, sier Holstad Andersen

    2. plass: Elisabeth Bakke-Hareide

    Bidrag fra Elisabeth Bakke-Hareide som kom på 2.plass.
    Elisabeth Bakke-Hareide bidrag kom på 2.plass.
    Elisabeth Bakke-Hareides bidrag som kom på 2. plass.
    Elisabeth Bakke-Hareides bidrag kom på 2. plass.

    Elisabeth Bakke-Hareide sitt bidrag blir også premiert fordi hun presenterer en løsning som ligger nær opp til et av de andre vinnerbidragene, og også viser en måte å ta de visuelle elementene i bruk på, som vi vurderer å la oss inspirere av i det videre arbeidet.

    – Jeg hadde tre-fire utkast jeg satt opp, og jeg sendte inn dette fordi jeg syns det svarte best på føringene for konkurransen. Det kommuniserer effektivt at skolen er 110 år, og det er tydelig at det er bygget på Snøhettas designprofil for Kristiania. De andre figurmerkene jeg satt opp var også med utgangspunkt i Snøhettas profil, men litt mindre lesbare ift. 110 år, sier hun. 

    – Jeg syns det er stas å få pallplass! Vi er mange designstudenter på høyskolen og fagskolen, og jeg har møtt mange veldig dyktige medelever. Vinnerne er desidert blant disse, og jeg er enig med juryen i at de fortjente seieren – og jeg setter pris på at jeg likevel ble nevnt og premiert for bidraget mitt.

    Vinnerstudentene blir gratulert av rektor Trine J.Meza og administrerende direktør Solfrid Lind.
    Vinnerne blir gratulert av rektor Trine J.Meza og administrerende direktør Solfrid Lind. Foto: Benjamin Åvitsland

    Kunst og design + spør en student