✕  Lukk søk

Mats (30) har blitt sin egen sjef – før studiet er over

Etter iherdig jobbing har fotograf Mats Bakken klart å realisere sitt gründereventyr, mye takket være et helt unikt studenttilbud ved Høyskolen Kristiania i Oslo og Bergen.

Mats Bakken sitter i et loftslokale og har på seg en grå strikkegenser og briller. Han smiler mens han ser rett inn i kamera

Mats Bakken, student og daglig leder i Ikono AS. Foto: Høyskolen Kristiania

— Nå kjøpte jeg et bilde av deg!

Det er ved et av møtebordene i høyskolens lokale Loftet studentinkubator at prorektor Christen Krogh stolt holder frem mobilen og viser frem sitt siste kunstkjøp – et unikt fotografi han akkurat bestilte fra nettbutikken til Mats Bakken.

Mats studerer Bachelor i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling ved Høyskolen Kristiania i Oslo. Studiet finner du i Bergen også. Det siste året har han jobbet hardt ved siden av studiene med å etablere bedriften Ikono, en nettbutikk for kunstinteresserte.

Han jobber som fotograf, og vet akkurat hvor vanskelig det kan være å få bildene sine sett. Dette førte til ideen om å skape en plattform der fotografer kan bli oppdaget, og kunder kan kjøpe rimelig kunst med et unikt preg. Bilder som skiller seg ut fra de man finner hos de store interiørkjedene.

— Jeg kjenner mange fotografer med bilder som aldri blir sett. Jeg har alltid tenkt at de har behov for en bedre plattform til å selge bildene sine på. Samtidig ønsket jeg å skape en butikk hvor kunder kan finne kule fotografier, som passer til den stilen og det utrykket man har i hjemme uten at det koster skjorta, sier Mats.

Så langt har han fått med seg syv dyktige fotografer på laget, og etter ett år med konseptutvikling og markedsplanlegging, ble nettbutikken Ikono endelig lansert ved nyåret.

I motsetning til Mats opplever altfor mange gründere at drømmene faller i grus, noe ildsjeler ved høyskolen bestemte seg for å gjøre noe med.

Mats Bakken viser frem nettbutikken Ikono til programansvarlig Kristin Undheim og prorektor i arbeidsliv og innovasjon Christen Krogh. Foto: Høyskolen Kristiania. Mats har på seg grå strikkegenser, Christen en brun blazer og Kristin en grå genser. De står rundt en mobil og ser på nettbutikken Ikono.

Mats Bakken viser frem nettbutikken Ikono til studieprogramleder på Bachelor i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling, Kristin Undheim og prorektor i arbeidsliv og innovasjon,
Christen Krogh. Foto: Høyskolen Kristiania

Et spennende funn på loftet

Å ha en god idé er viktig når du skal starte egen bedrift, men noe som er like viktig er å unngå alle fallgruvene som kan dukke opp i løpet av prosessen.

Når man i tillegg ser at de andre er motiverte blir man det selv også.

I følge tall fra analyseselskapet Menon drømmer en halv million nordmenn om å bli gründere, men bare en av ti realiserer drømmen. Kun halvparten lykkes.

Å utvikle bedriften i et miljø hvor både fagfolk og andre gründere kan bidra med sine erfaringer er gull verdt, og det er et slikt innovasjonsmiljø Mats fant i toppetasjen til ett av byggene på Høyskolen Kristiania.

— Loftet åpnet første året jeg var her. På Loftet kunne jeg redigere bilder, kontakte kunder og få innspill fra andre gründere. Det er et slags kontorlandskap med folk som hjelper hverandre og som har felles interesse i å få til noe mer enn bare studier.

Se noen av bildene fra Ikono i galleriet under: 

Kunstfotografi, bilde av to føtter som har på seg hvite sokker med røde og gule klesklyper på en lyseblå bakgrunn
Svart hvitt bilde av bølger ute på havet. Bølgene ser ut som silke og himmelen er helt hvit
Bilde av biler på rekke og rad som er nesten helt dekket av snø. Forgrunnen av bildet er hvit snø. Minimalistisk
Hele bildet dekkes av et lysebrunt leilighetsbygg full av vinduer. I forkanten står det to palmer
Fotograf: Sofie Sund
Fotograf David Skovly
Fotograf: Kristine Norlander
Fotograf: Marius Svaleng Andreasen

Et rom for skaperkraft

I en tid hvor innovasjon er viktigere enn noensinne ønsker Høyskolen Kristiania å skape et miljø ved høyskolen som stimulerer til kreativitet og nytenkning.

Her heier vi på den kreative skaperkraften!

Kristin Undheim er studieprogramleder for Bachelor i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling i Oslo, og har ansvar for Loftet. Selv tilbringer hun mye tid der. Hun nevner at studietilbudet har fått en varm mottakelse av skolens studenter:

— Dette konseptet har blitt mottatt av studentene med stor glede. Det er et sted der studentene kan møtes for å jobbe med prosjektene og bedriftene på tvers av studieretninger. Vi ser at det er spesielt verdifullt å ha et slikt «space» etter fusjonen med Westerdals – når det faglige mangfoldet i studentmassen har økt dramatisk. Vi ønsker å tilby et stimulerende innovasjonsmiljø for de studentene som ønsker å gjøre noe mer utover studiene.

Undheim forteller også at de arrangerer flere events for høyskolens gründerspirer, og hjelper dem med å etablere avtaler med advokatfirmaer, regnskapsfirmaer og andre ressurssterke selskaper, som kan hjelpe studentene å etablere seg eller hjelpe dem forstå hva de trenger.

På Loftet kan høyskolens studenter søke om plass både i studietiden og første året som alumni. Etter det er målet at de er klare for å stå på egne ben, og finne sin plass i mer etablerte innovasjonsmiljøer.

— Vi kan fungere som en feed til co-workspaces eller inkubatorer som for eksempel MESH, StartupLab eller 657. Her heier vi på den kreative skaperkraften! sier Undheim entusiastisk.

— Bare hopp i det!

Mats Bakken sitter i studentlokalet Loftet og smiler mens han ser bort fra kamera. Bak han står det en plante og en stor TV-skjerm med bilder på.

Mats har tilbragt mye tid oppe på Loftet, et fristed for innovasjon og kreativitet ved høyskolen. Foto: Høyskolen
Kristiania

 Å gi opp er ikke noe vits.

De fleste har gått hjem for dagen, men et par håpefulle entreprenører sitter ennå igjen ved en arbeidsstasjon på Loftet og diskuterer planer for drømmebedriften sin.

I følge Mats er det langt fra uvanlig at folk sitter her til langt på kveld, noe han selv gjorde da han jobbet for å utvikle bedriften sin.

Enkelte av de kveldene var mindre lette å forholde seg til.

— Jeg har flere ganger hatt følelsen av å treffe på skjær i sjøen. Noe man må være forberedt på, er at det kan komme utfordringer med planer som ikke lar seg gjennomføre. Du må ikke være for naiv heller. Det er vi jo alle noen ganger.

Mats nevner mange av fallgruvene man bør passe seg for; leverandører som går konkurs, samarbeidspartnere som uteblir, markedsplaner som må skrives om. Men han kommer likevel med en oppmuntring til håpefulle gründere:

– Om jeg kan gi ett tips til fremtidens entreprenører så er det: Hopp i det! Det vil aldri bli 100% perfekt, og det å sitte å finjustere i evigheter er ikke noe poeng. Lag en liste, start med punkt én og jobb videre derfra.

– Og om man ønsker å gi opp?

– Ikke gjør det. Å gi opp er ikke noe vits.