✕  Lukk søk

Vil du bli kreatør?

Noen få er født med evnen til å komme på spektakulære ideer, men de fleste kan lære det. Vi har snakket med kreatører hos We Are Live, Futatsu og Geelmuyden Kiese om den kreative jobbhverdagen.

I videoen over forteller Maylinn, Melissa, Theis, Simen og Fredrik om livet som kreatører i byrå.

Dagens reklamebransje jobber for å lage reklame som målgruppen faktisk ønsker å konsumere, se og ta del i, ikke reklame som må tvinges på folk. Bak de gode ideene sitter kreatørene, gjerne som et team bestående av en tekstforfatter og en art director, og bruker kreativitet som et verktøy for å løse kundenes ønsker og problemer. Verktøyet har de med seg fra Westerdals.

– Det er dét jobben går ut på – å lage ideer. Det er mye morsomt man kan gjøre som kreativ person, men i et reklamebyrå får du lov til å lage ideer hele tiden, hver dag, hver time. Du skal komme på ideer hele fuckings tiden, sier tekstforfatter i Geelmuyden Kiese, Theis Roksvåg Pedersen.

WAL (We Are Live) svømmer motstrøms

Med utsikt til hvalkosedyr og Skøyen stasjon jobber en ung gjeng på rundt tyve ansatte med å utvikle og gjennomføre «litt gærne ideer som kanskje ikke andre ville presentert og produsert». For snart to år siden ble AD Fredrik Bjørn og tekstforfatter Simen Frogner et kreatørteam. Nå ser Simen mer til Fredrik enn han ser kjæresten sin.

Vil du bli kreator-Simen og Fredrik

KREATØRKOS: De kreative makkerne Simen og Fredrik har gått på Westerdals. Nå jobber de i byrået We Are Live.

– Det som kjennetegner en virkelig god kreatør, er evnen til å oppdage en god idé og kunne foredle den. Gjøre den ren, enkel og få det meste ut av ideen, sier Simen. 

Fredrik er overbevist om at det er en treningssak:

– De aller færreste er født med den gode evnen til å komme på og renskrive en idé. Alt kommer an på trening – og man lærer jo hele tiden, sier Fredrik.

Ikke lag unødvendige rammer for deg selv, for det kommer det noen andre tidsnok og lager for deg.

WAL gjør det de selv kaller utradisjonelle jobber. De lager lite TV-reklame, radio og printannonser, men ofte noe fysisk, i den virkelige verden, som de løfter videre inn i den digitale verden. Byrået vil være modige, originale og vise mot ved å svømme motstrøms.

Fullservice-Futatsu

I beskrivelsen av seg selv, kaller byrået Futatsu Industries seg for «Norges første og eneste fullintegrert hybridbyrå, et fullservice mediebyrå og et fullservice kreativt byrå». De var glidemiddelet før bransjeglidningene begynte for alvor.

Vil du bli kreator-Maylinn og Melissa

FUTATSU BETYR TO: Maylinn og Melissa er kreativt team hos Futatsu.

Kreatørteamet May Linn Michaelsen og Melissa Kristiansen er relativt nye i gjengen på 30 ansatte i byrået som startet opp i 2006. Med en saftig blåveis fra kickboksing, forteller May Linn om hvordan de som et rent AD-team har bakgrunn fra byråene Kitchen og Los & Co.

– Det er veldig givende å være i et miljø der folk har ambisjoner – og gjerne de samme ambisjonene som man har selv. Det må man bare omfavne, sier May Linn.

Futatsu er japansk for «to»

– Der er alltid veldig fint å jobbe sammen mot et felles mål eller idé, sier Melissa.

Et team består av mer enn bare to kreatører – med oss har vi også konsulenter, prosjektledere og designere som drar hele ideen frem mot å bli så fin som den overhodet kan bli.




Ingen ideer er krise hos Geelmuyden Kiese

«Oppmerksomhet kan kjøpes. Det er en ærlig og tydelig form for kommunikasjon», sier Geelmuyden Kiese om reklame på sine nettsider. Som et integrert kommunikasjonsbyrå, lager de ideer, skriver, designer, illustrerer, produserer, programmerer, optimaliserer og implementerer.

Med kontorer i Oslo, Stockholm og København er GK Skandinavias største kommunikasjonsbyrå. Reklamemiljøet der er satt sammen av alle fagdisipliner et reklamebyrå trenger, men de jobber også med spesialister fra andre fagmiljøer.

Vil du bli kreator-Theis

INGEN IDEER ER KRISE HOS GEELMUYDEN KIESE: Jobben til Theis Roksvåg Pedersen går ut på å komme med ideer.

– Kreatørlivet i et reklamebyrå er ganske hektisk og man har ofte veldig mange prosjekter man må sjonglere mellom på én gang, sier kreatør Theis Roksvåg Pedersen.

Theis gikk tekst og skribent på Westerdals og jobbet blant annet som journalist i VG før han begynte som kreatør hos GK. Der jobber han i team med tidligere medstudent og art director Kristoffer Hunstad.

Det beste med å ha en makker er at vi er skikkelig trygge på hverandre, så det er ingen ideer som er pinlige å lufte. Den tryggheten tror jeg er veldig verdifull, særlig i idéarbeid.

Vil du bli kreatør?

Man lærer bedre når man får være nysgjerrig og åpen for nye impulser. Hos Høyskolen Kristiania kan du velge mellom flere anerkjente design- og kommunikasjonsutdanninger som hjelper deg på veien mot en kreativ arbeidshverdag. Og en jobb som kreatør, hvis det er det du vil. 

Opptaksprøvene ligger ute nå. Søknadsfristen er 15. april.