Spilldesign
Vil du skape storslåtte spillopplevelser? Bachelor i spilldesign fra Westerdals institutt for film og medier er en anerkjent utdanning som åpner dørene til en spennende og interaktiv verden!Vi er blitt til Bachelor i Computer Arts!
Hva lærer du?
I løpet av det siste studieåret vil du også få yrkeserfaring ved å gjennomføre et prosjekt i en bedrift, etablere eget selskap eller delta i utviklingsprosjekt. Emner du vil møte på under studiene (med forbehold om endringer) er:
Studiemodell
- SPD113Game Prototyping
Arbeidet med dette emnet skal gjøre studenten kjent med ulike prosesser tilknyttet prototyping og testing, samt ulike metoder for å gjennomføre dette. Etter gjennomført emne, skal studenten være i stand til å planlegge, utvikle og teste spillprototyper basert på kjente designkonsepter, kunne vurdere designet på bakgrunn av testingen, og reflektere over resultatet.
- SPD207UX/UI and System Design
- SPD208Game Production 1
Arbeidet med dette emnet skal gi studenten kjennskap til grunnleggende prosesser med å utvikle et spill fra etableringen av et spillkonsept til ferdigstilling av en tittel, samt hvordan å etablere og jobbe i et fiktivt spillselskap.
Studenten skal være i stand til å forstå ulike faser av produksjonen samt ulike team-roller og hvordan hvert gruppemedlem bidrar i produksjonen. Studenten skal planlegge og gjennomføre et omfattende prosjekt i gruppe, og vil både få trening i samarbeid samt kunne jobbe på ett prosjekt av større omfang som del av jobberfaring.
Hensikten med emnet er å gi studenten en helhetlig erfaring med ett større praktisk prosjektarbeid.
- WFM200Media Art Innovation Lab
Media Art Innovation Lab (MAIL) er et tverrfaglig fellesemne ved Westerdals Institutt for Film og Medier (WIFM).
Dette emnet fungerer som et laboratorium for innovasjon, fremmer nye tenkemåter og samarbeidsmetoder, og gir studentene muligheten til å utforske nyskapende, kreative og eksperimentelle tilnærminger innenfor medie- og kunstfeltet.
En sentral del av emnet er tverrfaglig samarbeid. Studenter fra flere studieprogram jobber sammen i grupper for å planlegge, utvikle og gjennomføre prosjektarbeid. Dette bidrar til å utvikle studentenes samarbeidskompetanse, og gir dem muligheten til å respondere på og kommentere samfunnsspørsmål og den tiden vi lever i.
Studentene vil også bli introdusert for verdiperspektiver som bærekraftige vurderinger og prinsipper for grønn produksjon, samt prinsipper for mangfold og integrering.
I dette emnet er det studentene som driver innovasjon og kreative prosesser, og utvikler kunnskap og ny innsikt i en undervisningskontekst der de er aktive deltakere i læringsprosessen.
- VAL999-7Valgemne
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- UTV999BA30Utveksling
- 3DG309Bachelor preproduksjon
I dette emnet skal studenten forberede og planlegge bacheloroppgaven. Studenten vil arbeide med å definere, velge metode, lage produksjonsplan og presentere for et relevant utviklingsprosjekt. Bachelor preproduksjon er et fellesemne mellom Bachelor i 3D-grafikk, Spilldesign og Visual Effects.
- SPD305Game Production 2
I dette emnet vil studenten gjennomføre en spillproduksjon med høye krav til kvalitet og utførelse der fokus er på å ferdigstille områder, dokumentasjon og presentasjon i form av markedsføring på ett spisset og profesjonelt nivå.
Ved å gi studenten kjennskap til typiske utfordringer en leveldesigner møter i utviklingen av et spill og ulike spillmekanikker, vil studenten bli bevisst på å forstå ulike typer aktiviteter i markedsføring som er aktuelle for de ulike fasene i en produksjon, og utføre disse effektivt og målrettet.
Emnet bygger på Game Production 1 men har avansert fokus på leveldesign, spilldesign og markedsføring for å kunne utvikle et komplett spill, en fokusert demo eller en vertical slice.
- BAO379Bacheloroppgave (Spilldesign)
Studenten skal få yrkeserfaring ved å gjennomføre et prosjekt i en bedrift, etablere eget selskap eller delta i utviklingsprosjekt. Studenten skal i et praktisk prosjekt demonstrere bred kunnskap om sentrale temaer og teorier, og vise ferdigheter i teamarbeid, metoder for prosjektstyring og relevante verktøy innenfor Spilldesign. Emnet omfatter også en praktisk introduksjon som skal forberede studenten for arbeidslivet. Studenten gis kunnskap om bransjespesifikk juss, bransjens institusjoner og arbeidsmåter, samt om verktøy som søknadsskriving og selvpresentasjon.
Hva kan du bli?
Tidligere studenter jobber i dag i selskaper som:
Prisdryss til Kristiania-studenter under Norwegian Game Awards
Møt fagmiljøet
Disse møter du
- Studieprogramleder på Spilldesign er Hanne Lien. Hun er utdannet spilldesigner og har tidligere erfaring fra bl.a. FunCom og PlayStation Norge.
- Førstelektor Trygve Bjellvåg har jobbet hos FunCom, og undervist spilldesign i mer enn 10 år.
- Lektor Olivier Chateau har mange års erfaring fra spillindustrien både i Norge og utlandet fra selskaper som blant annet Rock Pocket, Riva Games og Toadman Interactive.
Slik er studiehverdagen
- Vi har et nært forhold til studentene våre og studentene til hverandre. Vi setter humor, lek og eksperimentering høyt, og utfordrer studentene til å utforske nye måter å være kreative på. Vi tror på det å jobbe praktisk, og gjerne tverrfaglig.
- Vi vet hva som venter deg i arbeidslivet, og vil utfordre deg hver eneste dag slik at du skal lykkes.
- Vi arrangerer også Global Game Jam en gang i året, hvor vi åpner skolen for alle. Her utvikler man spill og møter personer fra andre disipliner som kan resultere i videre samarbeid og sterke nettverk.
Livet som student
- StudentarbeidJak&Daxter
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Aktuelt
- Kristiania er et utstillingsvindu for studenteneBåde bransjen og publikum følger nøye med når disse studentene viser hva de har lært!